Ihastus, vihastus ja kiintymys. Se kuvaa suhdettani Roomaan. Kun ensimmäisen
kerran astuu jalalla kaupunkiin, on vaikea ymmärtää, miten jokaisen kulman takaa
löytyy jotain kiinnostavaa. Kaikki tietävät Pietarinkirkon ja Colosseumin.
Espanjalaiset portaat, Piazza Navone, Fontana di Trevi ja Pantheon. Tuttuja
nuokin, vaikkei Roomassa olisi käynyt.
Kun ensi-ihastus on takana, Rooman likaisuus, epäjärjestys ja ruuhkaisuus
alkavat ärsyttää. Autot on pysäköity miten sattuu. Liikennesääntöjä ei
noudateta. Vasta kun sen on hyväksynyt, voi kaupunkiin kiintyä.
Kävelyni jatkuu Vatikaanivaltion muuria myöten Pietarinkirkolle. Kirkossa on jotain juhlallista. Monesti kävelen vain katsomaan sitä erilaisessa valaistuksessa. Kauneimmillaan kirkko on illan sinisessä hetkessä. Mietin kuinka majesteettinen näky se oli pyhiinvaeltajille, jotka tulivat jalan tai hevospelillä Roomaan pohjolan perukoilta vuosisatoja sitten.
Katukauppa voi kaupungissa hyvin. Pääosin myyjät ovat
harmittomia, vain Colosseumin aggressiiviset korukauppiaat tekevät poikkeuksen.
Epäjärjestyksessä on jotain kaunista. Ei ole niin pientä parveketta, etteikö
sinne mahtuisi yksi kukka kasvamaan. Puita kasvaa mitä mielikuvituksellisimmissa
paikoissa. Talojen julkisivut on huoliteltu. Tuntuu kuin halkeileva
maalipintakin olisi tehty tarkoituksella.
Tutustuakseen Rooman kauneuteen on jätettävä auto ja kuljettava jalan ilman
kiirettä. Auttaa, jos tietää hieman, miten kaupunki
toimii.
Kaupunkikierros alkaa pienessä kahvilassa. Oikeaoppisesti cappuccino
nautitaan tiskillä. Tai oikeastaan ei sen kuuluisa olla cappuccino. Mutta
oikaisen tässä. Olen tottunut suomalaiseen kahviin.
Joissain paikoissa barista tietää mitä haluan ennen kuin ehdin edes pyytämään. Se tapahtuu jo muutaman käynnin jälkeen, mikä hivelee turhamaista itsetuntoani. Kahvin saa alle
puolellatoista eurolla. Mikäli istun pöytään ja odotan palvelua, joudun
maksamaan enemmän. Kaikissa paikoissa tämä ei ole edes mahdollista.
Kävelyni jatkuu Vatikaanivaltion muuria myöten Pietarinkirkolle. Kirkossa on jotain juhlallista. Monesti kävelen vain katsomaan sitä erilaisessa valaistuksessa. Kauneimmillaan kirkko on illan sinisessä hetkessä. Mietin kuinka majesteettinen näky se oli pyhiinvaeltajille, jotka tulivat jalan tai hevospelillä Roomaan pohjolan perukoilta vuosisatoja sitten.
Rakennuksen takaa löytyy yksi keskustan harvoista leikkikentistä. Pysähdyn sinne
usein Eidon kanssa.
Samalla saan huomata, miten lasten kasvatus eroaa
suomalaisesta. Pienet lapset ovat pääosin äitien kanssa, jotka valvovat
pienokaisten jokaista askelta. Pienikin itku saa äidin nostamaan lapsensa
syliin. Lapset on puettu viimeisen päälle. Minua pidetään varmasti huonona
vanhempana, sillä olen usein unohtanut Eidon päälle edellisen päivän tahraisen
paidan ja annan hänelle oman rauhan etsiä itsenäisyyttään.
Mutta kestän nuo
paheksunnat, varsinkin koska ihmiset ovat sydämellisiä ja ystävällisiä. Eikä vain
leikkipuistoissa, vaan kaikkialla. Metron hissit eivät toimi ja
liukuportaitakin on suotu vain joillekin asemille. Mutta silti minun tarvitsee
harvoin kantaa rattaita yksin. Auttava käsi on lähes aina tarjolla. Isä lapsen
kanssa kerää hymyjä ja kohteliaisuuksia. Roomassa on lämpöä, joka monista suurkaupungeista puuttuu.
Castel Sant'Angelon jälkeen Ylitän Tiberin jatkaakseni
matkaa Piazza Navonelle. Monesti pysähdyn sillalle ihailemaan Castel
Sant'Angelon silhuettia, ainakin silloin kun se ei ole täynnä turisteja ja
kaupustelijoita.
Piazza Navonan paikalla oli aikoinaan keisari Domitianuksen
rakennuttama stadion. Aukiota ympäröi barokkityyliset rakennukset, joiden
pohjakerrokset ovat nyt vallanneet terassiravintolat.
Aukion keskellä on kolme
suihkulähdettä, joista suurin on Berninin suunnittelema Fontana dei Quattro
Fiumi (1651). Sen neljä hahmoa kuvaa eri mantereiden jokia: Niiliä, Tonavaa,
Gangesia ja Río de la Plataa. Etenkin Ganges on minulle merkityksellinen joki.
Se tuo Berninin upeisiin veistoksiin eloa. Pidän symboliikasta. Niilin hahmo on
peittänyt kasvonsa, sillä vielä tuolloin sen alkulähde oli tuntematon.
Trevin jälkeen on valittava isompi autotie. Niiden jalkakäytävät vaativat
luovimista. Mutta eipä Piazza Venezialle olekaan enää pitkä matka. Sieltä alkaa
leveä siviiliautoilta suljettu tie kohti Colosseumia. Tien molemmin puolin on kaivettu
esiin arkeologian aarteita tunnetuimpana Forum Romanum.
Piazza Navonalta on kivenheitto Pantheonille. Vaikka aukio on
aina täynnä turisteja, sen massiiviset pylväät tuovat rauhaa. Niitä katsellessa
ei ole kiire minnekään.
Piazza Navonelta saatan koukata Fontana de Treville. Se ei kuitenkaan ole
vakireitilläni. Paikka on ahdas ja rattaiden kanssa siellä saa todella luovia
päästäkseen eteenpäin.
Koko matkan Castel Sant'Angelolta Treville on mahdollista taivaltaa kapeita kävelykujia. Ne ovat täynnä pieniä kivijalkakauppoja, joiden
näyteikkuna-asettelu hivelee kulutukseen kyynisemminkin suhtautuvan turistin silmää.
Näitäkin enemmän nautin katutaiteilijoiden tarkkailusta. Tien varressa on joukko
maalareita, jotka piirtävät musiikin tahdissa muottien avulla Colosseumin
silhuetteja. Kerran kannattaa seurata taulun tekeminen alusta loppuun. Mutta
toisaalta yksi kerta riittää.
Lähes päivittäin törmään samaan kitaristiin, joka soittaa Pink Floydia, Dire Straitsia
ja muita klassikoita. Pysähdymme usein Eidon kanssa kuuntelemaan. Saatan laulaa hiljaa Eidon korvan juuressa: "Shine on You Crazy Diamond..." Annan Eidolle
kolikon, jonka hän saa tiputtaa muusikon kitarakoteloon. Katseiden kohtaaminen
kiitoksen vaihtamiseksi saa mieleni hymyilemään.
Lopulta päädymme Colosseumille, jossa Silvia on päättänyt opaskierroksensa.
Syömme yhdessä lounaan, jonka olen ostanut mukaani ja katselemme jatkuvaa selfievyörytystä. Ymmärrän hyvin.
Mekin olemme puhuneet, että pitäisi ottaa perhe-selfie Colosseumin edessä.
Colosseum on hedonistisen maailman esikuva. Vai mitä pitäisi ajatella siitä,
että yleisö nautti virvokkeita samalla, kun gladiaattorit taistelivat
hengestään? Sen rinnalla nykypäivän realityviihde tuntuu laimealta.
Lounaan
jälkeen Silvia tekee toisen opaskierroksen. Poikien on aika jatkaa
takaisin. Yleensä Eido nukahtaa tullessa. Voin kävellä entistä hitaammin. Silloin
näen enemmän yksityiskohtia.
Välillä pääsen kävellessäni ajatuksettomaan
tilaan. Toisinaan annan ajatukseni harhailla vapaasti. Se on päämäärättömän
kävelyn suola. Ihastukseni taitaa olla kääntymässä rakkaudeksi.
Kommentit