Tassa viela muutama ajatus Indonesiasta
Liikenne
Maantieliikenne oli yllattavan rauhallista. Todellisia itsemurhaohituksia, joita esimerkiksi Intiassa nakee jatkuvalla syotolla, tuli vastaan harvoin. Toki kaistoja kaytetaan vapaasti ja mopoilijoita ei autoilijat hirveasti kunnioita. Sisakautta ohitetaan silloin, kun se on mahdollista. Mutta liikennetta kuvaa hyvin, etta ajaminen tuntui nautinnolliselta - vai kuvaako se sitten minua kuljettajana.. Moottoripyoralla paasi selvasti sujuvammin liikkumaan kuin autolla, silla tiet olivat kapeita, paikoin erittain huonokuntoisia ja mutkaisia. Pyorat muodostivatkin enemmiston liikennevalineista.
Varsinkin raskaat kulkuneuvot olivat surullisen hupaisan aataminaikuisia. Rekan perassa ajaessa naama oli muutamassa minuutissa ihastuttavan nokinen. Ilmakeha kiittaa.
Saarten valilla on saannollista ja aika luotettavaa lauttaliikennetta. Tai oikeastaan mikaan liikenne ei ole luotettavaa. Lauttoja saattaa lahtea sovittuna aikana tai sitten ei. Lentoja voidaan perua epamaaraisista syista. Nama nyt ovat kuitenkin ainoat keinot matkustaa saarelta toiseen.
Talous
Indosesia on koyha - se on sanomattakin selvaa. Esimerkiksi lentokenttahenkilosto yhdella saarella oli menossa lakkoon, koska heille maksettiin n. 80 usd/kk luvatun minimipalkan 120 usd sijasta. Valtio tukee voimakkaasti yksityisten energian- ja polttoaineenkulutusta. Polttoaineen hinta on tasainen 0,5 usd/l riippumatta oljyn hinnan muutoksista. Tama aiheuttaa luonnollisesti valtiolle suuria ongelmia oljyn hinnan noustessa on painanut viime aikoina valuutan arvoa alaspain suhteessa dollariin. Ymmartaakseni tana vuonna valuutta on kokonaisuudessaan kuitenkin hieman vahvistunut. Turismi on todella tarkea elinkeino. Se on kaantynyt taas nousuun parin vuoden takaisen Balin terrori-iskun jalkeen. Turistia yritetaan kusettaa todella surutta koko ajan..
Tassa oli nyt jotain ajatuksia lisaa Indonesiasta. Jatkan tahan, jos tulee lisaa mieleen.
Malesia
Olen nyt paassyt Kuala Lumpuriin. Loysin eilen hotellin Chinatownista. Se on kurja, mutta kohtuullisen halpa. Ja siella on kaapelitelevisio. Eilen paastyani huoneeseen n. 01.30 innostuin katsomaan elokuvan, jonka nimi ei nyt jaanyt mieleen. Oli oikeastaan aika hauskaa katsoa televisiota. En muista milloin olisin viimeksi katsonut tv:sta elokuvaa (kotona minulla ei ensimmaisen digi-tv -vaiheen jalkeen ole nakynyt tv, puhumattakaan, etta olisin katsonut sielta elokuvia).
Chinatowniin paasin taksilla, jonka kuski kusetti minulta tuplaten rahaa. Silloin yolla suoraan sanoen vitutti. Miksi taksien taalla aina (tata sanaa voi kylla kayttaa) pitaa yrittaa kusettaa? Siksi, etta saisivat enemman rahaa, kuuluu tyhmaan kysymykseen helppo vastaus. Toivottavasti sain taas tapahtuneesta vahan lisaa mielenlujuutta ja kykya hallita harmitustani.
Tanaan olen kierrellyt ympari KL:a oikeastaan ilman selkeaa paamaaraa. Oli aika veikea tulla hotellista kadulle ja tajuta etta hotellini oli keskella hektisinta Chinatownin kauppakatua, huh! Sitahan ei luonnollisesti yolla voinut huomata. Olen jostain syysta viehattynyt korkeisiin rakennuksiin ja suuntasin siksi KL Toweriin, joka on kai joskus ollut maailman korkein torni. Sielta sai hyvan kasityksen kaupungista. KL on hektinen kuten kai kaikki suurkaupungit. Vaikkakaan ei tama ole mikaan todellinen suurkaupunki. LP:n mukaan taalla on asukkaita vain 1,4 milj.
Hetken mietin, etta lahtisin huomenaamulla bussilla kohti Keski-Malesian teeplantaaseja. Juuri asken paatin kuitenkin jattaa keikan valiin ja suuntaan luultavasti ylihuomenna Penangiin, joka on ymmartaakseni hieman Bali-tyyppinen saari. Tutkin viela illalla Lonely Planetia ja teen huomenna lopullisen paatoksen.
Pieti
Liikenne
Maantieliikenne oli yllattavan rauhallista. Todellisia itsemurhaohituksia, joita esimerkiksi Intiassa nakee jatkuvalla syotolla, tuli vastaan harvoin. Toki kaistoja kaytetaan vapaasti ja mopoilijoita ei autoilijat hirveasti kunnioita. Sisakautta ohitetaan silloin, kun se on mahdollista. Mutta liikennetta kuvaa hyvin, etta ajaminen tuntui nautinnolliselta - vai kuvaako se sitten minua kuljettajana.. Moottoripyoralla paasi selvasti sujuvammin liikkumaan kuin autolla, silla tiet olivat kapeita, paikoin erittain huonokuntoisia ja mutkaisia. Pyorat muodostivatkin enemmiston liikennevalineista.
Varsinkin raskaat kulkuneuvot olivat surullisen hupaisan aataminaikuisia. Rekan perassa ajaessa naama oli muutamassa minuutissa ihastuttavan nokinen. Ilmakeha kiittaa.
Saarten valilla on saannollista ja aika luotettavaa lauttaliikennetta. Tai oikeastaan mikaan liikenne ei ole luotettavaa. Lauttoja saattaa lahtea sovittuna aikana tai sitten ei. Lentoja voidaan perua epamaaraisista syista. Nama nyt ovat kuitenkin ainoat keinot matkustaa saarelta toiseen.
Talous
Indosesia on koyha - se on sanomattakin selvaa. Esimerkiksi lentokenttahenkilosto yhdella saarella oli menossa lakkoon, koska heille maksettiin n. 80 usd/kk luvatun minimipalkan 120 usd sijasta. Valtio tukee voimakkaasti yksityisten energian- ja polttoaineenkulutusta. Polttoaineen hinta on tasainen 0,5 usd/l riippumatta oljyn hinnan muutoksista. Tama aiheuttaa luonnollisesti valtiolle suuria ongelmia oljyn hinnan noustessa on painanut viime aikoina valuutan arvoa alaspain suhteessa dollariin. Ymmartaakseni tana vuonna valuutta on kokonaisuudessaan kuitenkin hieman vahvistunut. Turismi on todella tarkea elinkeino. Se on kaantynyt taas nousuun parin vuoden takaisen Balin terrori-iskun jalkeen. Turistia yritetaan kusettaa todella surutta koko ajan..
Tassa oli nyt jotain ajatuksia lisaa Indonesiasta. Jatkan tahan, jos tulee lisaa mieleen.
Malesia
Olen nyt paassyt Kuala Lumpuriin. Loysin eilen hotellin Chinatownista. Se on kurja, mutta kohtuullisen halpa. Ja siella on kaapelitelevisio. Eilen paastyani huoneeseen n. 01.30 innostuin katsomaan elokuvan, jonka nimi ei nyt jaanyt mieleen. Oli oikeastaan aika hauskaa katsoa televisiota. En muista milloin olisin viimeksi katsonut tv:sta elokuvaa (kotona minulla ei ensimmaisen digi-tv -vaiheen jalkeen ole nakynyt tv, puhumattakaan, etta olisin katsonut sielta elokuvia).
Chinatowniin paasin taksilla, jonka kuski kusetti minulta tuplaten rahaa. Silloin yolla suoraan sanoen vitutti. Miksi taksien taalla aina (tata sanaa voi kylla kayttaa) pitaa yrittaa kusettaa? Siksi, etta saisivat enemman rahaa, kuuluu tyhmaan kysymykseen helppo vastaus. Toivottavasti sain taas tapahtuneesta vahan lisaa mielenlujuutta ja kykya hallita harmitustani.
Tanaan olen kierrellyt ympari KL:a oikeastaan ilman selkeaa paamaaraa. Oli aika veikea tulla hotellista kadulle ja tajuta etta hotellini oli keskella hektisinta Chinatownin kauppakatua, huh! Sitahan ei luonnollisesti yolla voinut huomata. Olen jostain syysta viehattynyt korkeisiin rakennuksiin ja suuntasin siksi KL Toweriin, joka on kai joskus ollut maailman korkein torni. Sielta sai hyvan kasityksen kaupungista. KL on hektinen kuten kai kaikki suurkaupungit. Vaikkakaan ei tama ole mikaan todellinen suurkaupunki. LP:n mukaan taalla on asukkaita vain 1,4 milj.
Hetken mietin, etta lahtisin huomenaamulla bussilla kohti Keski-Malesian teeplantaaseja. Juuri asken paatin kuitenkin jattaa keikan valiin ja suuntaan luultavasti ylihuomenna Penangiin, joka on ymmartaakseni hieman Bali-tyyppinen saari. Tutkin viela illalla Lonely Planetia ja teen huomenna lopullisen paatoksen.
Pieti
Kommentit