Maata jalkojen alla

Nelja paivaa takana merielamaa. Olipas hienoa paasta eilen illalla ottamaan oikea suihku Labuanbajon guest housessa.

Laivamatka oli hieno, mutta raskas kokemus. Laiva oli pienehko, aika alkeellinen, mutta siisti puulaiva. Moottori oli kasittamattoman aanekas. Nukuimme "parvella", jonne oli nostettu jokaiselle yksi makuualusta. Oppaamme toimi samalla kokkina. Ruoka oli tuoretta ja hyvaa. Soimme mm. matkalla pyydystettya kalaa. Riisia oli luonnollisesti tarjolla joka aterialla. Kokki varasi matkalle myos pari elavaa(!) kanaa. Onneksi en ollut todistamassa teurastusta..

Laivalla oli lisakseni 10 muuta turistia. Mukana oli 40-v pariskunta USAsta, kaksi tyttoa Hollannista, kaksi yksinmatkustajaa Saksasta, pariskunta Kanadasta, eglantilainen juniori ja uusiseelantilainen oljy-yhtion tyontekija. Aina on kiva kuulla erilaisia ajatuksia ja juttuja. Niita oli kylla tarjolla. Tassa lyhyesti matkasta.

Paiva 1
Paasimme myohassa liikkeelle, joten ohjelman mukainen auringonlaskun ihailu vaihtua kuutamouintiin jonkun saaren edustalla. Yolla pidimme sadetta.

Paiva 2
Pysahdyimme autiolle luonnonpuistosaarelle, jossa uimme, snorkkeloimme ja hieman patikoimme. Sain ensimmaista kertaa todellista tuntumaa koralliriutan monimuotoiseen elamaan. Nakyma lasien lapi oli suoraan kuin National Geographyn luontodokumentista. Snorkkelointi oli kiva uusi kokemus.

Pysahdyimme viela iltapaivalla toiselle saarelle patikoimaan vesiputouksen luo. Kamerani ei tykannyt tasta ja irtisanoi sopimuksen. Hieman harmillista..

Paiva 3
Aamu alkoi snorkkeloinnilla Komodon luonnonpuiston vesilla. Jos mahdollista, niin koralliriutta oli vielakin upeampi kuin edellisessa pysahdyspaikassa. Yhdella silmayksella saattoi nahda useita kymmenia eri kalalajeja ja useita satoja yksiloita. Suurimmat kalat olivat puolenmetrin kokoisia vonkaleita, pienimmat saattoi hadintuskin erottaa. Kalojen kuten myos korallien varitys oli kuin suoraan Tikkurilan varikartasta. Visuaalinen kokemus oli mieleton.

Iltapaivalla teimme opastetun kierroksen Komodon luonnonpuistossa. Sinne ei saa menna ilman opasta. Puiston kuuluisin asukki komodo dragon on kuulemma vienyt mukana useita ihmisia ja nyt turisteista halutaan pitaa hyvaa huolta. Itse kierroksella emme oikeastaan nahneet mitaan suurempia elaimia ja kasvillisuuskin oli yllattavan karua. Myos hyonteiset olivat pienempia ja vahalukuisempia kuin aiemmissa pysahdyspaikoissa. Oli kuitenkin kiva kokemus kavella puistossa ja jututtaa puistonvartijaa. Kun palasimme takaisin lahtopaikkaan, paasimme nakemaan itse komodondragonin. Ruoan tuoksu oli houkuttanut paikalle kolme kielta lipovaa liskoa. Oli vaikea kuvitella, etta laiskannakoiset liskot voisivat popsia kuonoonsa kokonaisia buffaloita, mutta kun se paljasti hampaansa asia oli helpompi uskoa. Otimme aikamme kuvia (muut paitsi mina), kunnes jatkoimme matkaa laiturissa odottavaan laivaan.

Paiva 4
Aamulla pysahdyimme Rincan luonnonpuistoon, joka kuuluu samaan Komodon alueeseen. Teimme siella myos n. viiden kilometrin patikkakierroksen oppaan johdolla. Saari oli hieman rehevampi ja tarjosi enemman nahtavaa. Naimme kasvillisuuden, lintujen ja hyonteisten lisaksi mm. buffaloita, apinoita seka nukkuvan komododragonin, joita vastoin kasitystani elaa siis myos talla saarella. Kuten Komodon saarella myos taalla ruoan tuoksu oli houkutellut lauman komodonliskoja majoitusrakennusten laheisyyteen. Ihailimme niita tovin ja jatkoimme taas matkaa.

Pysahdyimme viela uimaan autiolle saarelle lahella Labuanbajoa. Illalla kokoonnuimme nauttimaan illallista laivaporukan kanssa satamaravintolaan.

Vaikka laivareissukin olikin aika kuluttava, siita jai kiva maku suuhun ja tukku hienoja elamyksia taskuun. Seilasimme koko ajan suhteellisen lahella rannikkoa, joten laivalta oli helppo ihailla saariston tarjoamia upeita maisemia. Vulkaaniset saaret ovat kaikkea muuta kuin tasaisia!

Huomenna jatkan ehka maitse matkaa Floresin saarella. Osa laivamme matkustajista on palkkaamassa autokuskia, joka veisi heidat Kelimutun alueelle Keski-Floresissa. Alue on tunnettu tulivuoresta ja sen pohjalta olevista kolmesta jarvesta, jotka muuttavat aika ajoin variaan. Saatan hypata mukaan kyytiin.

Nettiyhteydet harvenevat ja hidastuvat koko ajan itaan pain matkatessa. Jos lahden auton kyytiin, tuskin paasen vahaan aikaan kirjoittamaan..

Kevat kuulemma etenee Suomessa takuuvarmaan tahtiin. Kiva. Nauttikaa uuden elaman synnysta, olkaa iloisia ja hymyilkaa toisillenne. Kevat on mukavaa aikaa, kun voi jattaa talven synkistelyt taakse.